|
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
mij
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009, 15:36 Onderwerp: altijd gevoelige tandzenuwen en pijn met eten |
|
|
Lieve mensen,
Zou iemand mij kunnen adviseren??
Ik ben 31 jaar en heb erg gevoelige tanden (tandzenuwen)
Met eten heb ik pijn bij warm, koud, hard en taai.
Nu heb ik daar in de loop der jaren (zeker al zo'n 12 jaar) wel truckjes voor bedacht om eten zoveel als mogelijk is pijnloos naar binnen te krijgen. En zo denk ik dan vaak: er zijn ergere dingen...
Elk half jaar sta ik netjes bij m'n tandarts (ik ben niet bang voor die beste man of z'n behandelingen) op de stoep en altijd moet er wel weer wat gebeuren, gaten vullen, wortelkanaalbehandelingen, tandsteen verwijderen enz.
Terwijl ik 1a2x op een dag goed poets en geregeld met flos en stokers sta te utteren... Maar dat ik altijd pijn in mijn mond heb lijkt niet serieus genomen te worden..
Laatst weer foto's gemaakt en.....jaja 8 (!) gaten!!
Ik heb het echt heelemaal gehad met die rottanden!!!
Dus hier en daar info ingewonnen. Zo zou ik 3x(!) op een dag moeten spoelen met fluoride spoeling. Ook zou ik m'n speelkes kunnen laten onderzoeken en als dat b.v. te zuur zou zijn m'n eetgewoonte aan moeten passen (b.v. zouter eten) Maar ik wil niet dat dat gebid mijn leven bepaald.
Als ik het woord gebitsprothese/kunstgebit laat vallen komen er veelal deze opmerkingen: Je eigen tanden zijn altijd het beste (IK heb altijd pijn) of je kauwvermogen gaat een stuk achteruit (ik haal nu ook taaie korsten van mijn brood af en kan geen appel kluiven) of je smaak wordt minder (als je je eten je keelgat ingooi om geen last van je tanden te hebben proef je het ook niet) WAT VOOR NADELEN HEEFT DAN EEN (BOVEN)VOOR MIJ???
Herkent iemand zich hierin of ervaring met een prothese, ik zie graag je reactie!
Groetjes Mieke _________________ mieke 31 jaar |
|
| Naar boven |
|
 |
paniekvogel

|
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 14:12 Onderwerp: |
|
|
Hallo Mieke,
Ja...altijd maar pijn hebben lijkt me ook echt geen pretje. Als je nu ook moeite hebt met kauwen denk ik dat het er voor jou alleen maar beter op kan worden. tuurlijk....er gaat niks boven je eigen tanden. Dat is ook een streven van de tandartsen in de kliniek.
Ze kunnen heel erg veel.
Ik heb in april een bovenprothese gekregen en ben er uitermate tevreden over. In het begin is het erg wennen hoor maar na een paar weken weet je niet beter meer. Ik eet alles weer.
3 dagen later at ik al een broodje kroket. Niet snel, maar het lukte!
Ik ben nu ruim een half jaar verder en ik eet alles. Nootjes, stokbrood, appel schil ik wel af, waar een wil is is een weg zeg ik altijd maar.
Ik kan niet zeggen dat mijn smaak achteruit is gegaan, wel heb ik erg moeten wennen aan die plaat tegen m'n gehemelte, maar ook dat went op den duur.
Voor mij was het de beste oplossing. Ik had geen keus want mijn tanden en kiezen gingen los staan en zou op den duur alles verloren zijn.
Dat wilde ik voorblijven natuurlijk.
Ben in ieder geval super tevreden nu met mijn prothese en kan weer breeduit lachen.
Maak een afspraak voor een intake gesprek en laat ze daar in de kliniek beoordelen wat voor jou het beste is.
Veel sterkte!
Liefs paniekvogel. _________________ Je lijdt het meest van de angsten die je vreest!! |
|
| Naar boven |
|
 |
mij
|
Geplaatst: do 10 dec 2009, 22:04 Onderwerp: tandarts raadt prothese af |
|
|
Hoi Paniekvogel,
Bedankt voor je reactie.
Dinsdag heb ik m'n tandarts gemaild over mijn beslissing dat ik een bovengebit wil. (de mail had ik 5 weken terug al getikt maar durfde hem nog niet te versturen....)
Dan gaat het weer een paar dagen redelijk en dan denk je, ach laat maar. Maar dinsdag had ik weer overal last van (ik heb ook altijd meteen hoofdpijn als ik last heb van m'n tanden). Toen ben ik naar de compu gerent en die mail eruit gedaan....
Maar m'n tandarts wil er niet aan meewerken. Vind het er nog te mooi uitzien.... Dat kan wel waar zijn maar die man voelt toch niet wat ik de hele dag,al jaren, voel??
Enfin, ik zal me eens in de amaliakliniek verdiepen en in de vergoedingen...
Groetjes Mieke  _________________ mieke 31 jaar |
|
| Naar boven |
|
 |
paniekvogel

|
Geplaatst: di 16 feb 2010, 20:42 Onderwerp: |
|
|
Hoi Mieke,
het is alweer een tijdje geleden maar ben je inmiddels al wat verder gekomen?
Liefs Paniekvogel. _________________ Je lijdt het meest van de angsten die je vreest!! |
|
| Naar boven |
|
 |
mij
|
Geplaatst: di 16 feb 2010, 21:53 Onderwerp: Gevoelige tanden |
|
|
Hoi Paniekvogel,
Nee, ik ben weer bij af....
Ik heb me suf gepiekert, overal info vandaan getrokken, second opinion's laten doen....nou, ik ken het wereldje nu wel zo'n beetje.
We leven in een land waarin je wel een kindje van 20 weken (met een hazenlip o.i.d.) weg kan laten halen,of hier of daar een vergroting/verkleining kan laten doen (met alle gevolgen van dien) maar waarin je over je eigen mond niets te vertellen hebt.
(het lijkt me wel wat een actie: baas in eigen bek )
Enfin, na weken vreselijke kiespijn te hebben gehad en 3 pijnstillers per dag verder is die zunuw volgens mij bezweken want daar voel ik niets meer. Maar de rest van de gevoeligheid blijft natuurlijk.
Dus, 5 maanden verder, kies ik maar de makkelijkste weg en gaan we netjes (zoals het "hoort") een afspraak maken...jaja eerst bij een mondhygieniste (dat moest van mijn beste tandarts) en dan kan er hier en daar weer eens wat gevuld worden.
Zo staat het leven hier dus. We zullen wel weer zien als dit allemaal weer is bijgelapt hoe lang het duurt voor de volgende klap zich aandiend...
Bedankt voor je medeleven!
vr. gr Mieke _________________ mieke 31 jaar |
|
| Naar boven |
|
 |
paniekvogel

|
Geplaatst: wo 17 feb 2010, 11:00 Onderwerp: |
|
|
Hoi Mieke,
Jeetje meid, wat een ellende allemaal. Is het nog wel door een mondhygieniste op te lappen? Dan moet je daar zeker voor gaan en bij de tandarts laten vullen.
er gaat natuurlijk niks boven je eigen gebit toch?
Praat hier lekker je frustraties van je af meid en zal je blijven steunen.
Heel veel sterkte met alles.
Liefs Paniekvogel. _________________ Je lijdt het meest van de angsten die je vreest!! |
|
| Naar boven |
|
 |
unhappysmile
|
Geplaatst: za 24 apr 2010, 18:41 Onderwerp: |
|
|
ik heb hetzelfde probleem , D 26 jaar.
Altijd maar pijn in mn mond, heb gebeld , intake 14 mei.
ik eet paracetamol , 2 per dag, om de pijn te vergeten.
2 verstandskierzen zijn echt kapot, verder wat gaatjes.
en mn tanden zijn verschoven, nooit lach ik op fotos, ja met mn mond dicht.
het is bij mij zo erg, vorig jaar had ik een rotte kies, en had zoveel pijn, dat ik wel naar de tandarts moest!!!! ik wou!!!!
5 tellenwwerk, hup eruit. wouw, toch bn ik bang gebleven, en heb gebeld naar de amalia kliniek, om alles eens een keer recht te trekken.
iedereen die ik spreek, ach tandarts, geen probleem, valt wel mee.
maar niemand kan meepraten wat wij allemaal meemaken in ons hoofd.
dat is het punt lieve mensen, het zit ons tussen de oren!!!!!! ook bij mij hahaha. niemand begrijpt het!!!!
toch heb ik een afspraak gemaakt, want ik wil nu weer eens lachen, en niet schamen, 1 dag zonder contant mezelf te vermijden met lachen, 1 dag zonder pijn in mn mond. 1 dag weer eens mezelf te kunne zijn!!!
mijn weg is nog lang, 14 mei intake, ik bibber als een rietje, en dan de behandeling natuurlijk, maar ik ga ervoor.
als geenander weet ik hoe jullie je voelen,maar deze keer , ga ik voor mezelf, de tandarts is het enige waar ik het bangstr voor ben in mn leven, maar na dit kan ik alles aan.
toch fijn dat ik hier van me af kan schrijven, en mn gevoel, wat anderen niet snappen, kwijt kan.
bedankt allemaal |
|
| Naar boven |
|
 |
paniekvogel

|
Geplaatst: ma 26 apr 2010, 14:10 Onderwerp: |
|
|
Ik kan maar een ding zeggen unhappysmile...ik vind je enorm dapper en begrijp je wel! Ik weet heel goed wat angst is en wat je doormaakt nu.
Maar het gaat je zeker lukken!! Daar zullen we allemaal bij helpen hoor!
Ben heel trots op je!!!
liefs Paniekvogel. _________________ Je lijdt het meest van de angsten die je vreest!! |
|
| Naar boven |
|
 |
unhappysmile
|
Geplaatst: di 27 apr 2010, 19:25 Onderwerp: |
|
|
@ paniekvogel.
Door jou heb ik al zoveel angst overwonnen.
en lees al je feedback op het forum.
Jij bent de eerste die van mij hoort( nu heb ik nog een grote mond voor de intake) als de ingreep is gedaan!!!!!!.
Mesen zoals jij/ of u verdienen een standbeeld in goud, voor alle mensen die angst hebben voor de tandarts!!!!!! |
|
| Naar boven |
|
 |
paniekvogel

|
Geplaatst: wo 28 apr 2010, 21:38 Onderwerp: |
|
|
Wordt hier echt wel heel erg verlegen van maar vindt het wel erg lief van je.
Liefs paniekvogel. _________________ Je lijdt het meest van de angsten die je vreest!! |
|
| Naar boven |
|
 |
|
|